twnAug26pg08.gxp 25/08/2005 1:09 p.m. Page 1

Debating the debates

In the aftermath of the High Court’s decision on the TV3 leaders’
debate, Te Waha Nui looks at election debates - here and in
Germany. Suenje Paasch-Colberg and Duncan Greive report.

ermans go to the polls
just a day after New
Zealand but the

approach to political debates
there contrasts significantly
with the New Zealand system.

Germany’s four main TV net-
works — two commercial and two
public — will broadcast a leaders’
debate two weeks before the
election.

In Germany broadcasters and
political party officials worked
out the formula for the
September 4 debate a month in
advance.

It seems worthwhile to have a
closer look at the debates as
New Zealand adapted the
German MMP system in 1996.

Steven Price, fellow in law
and journalism at Victoria
University, says broadcasting
election coverage has a special
function in countries with MMP.

“Under MMP minor parties
have more chance to get into
Parliament and because of that
TV debates become more signif-
icant,” he says.

In a landmark case in 2002
the leader of the German Free
Democratic Party (FDP), Guido
Westerwelle, went through the
courts because he wanted to be
included in the second TV
debate.

The first debate was broad-
cast by two private stations, the
second was screened by the pub-
lic broadcasters ARD and ZDF,
who have a public function and
must provide comprehensive
information for the general pub-
lic.

The FDP argued that an
equality provision in the
German Basic Law guaranteed
the right of political parties to
be given equal access to the
media.

Therefore the broadcasters

had to include Westerwelle, the
party argued. However, the
Federal Constitutional Court
decided in favour of the TV sta-
tions.

The court held that it was
part of media freedom to design
the concept of a political debate,
in this case a debate between
only the political leaders who
had a chance of becoming chan-
cellor, says Petra Butler, senior
law  lecturer at Victoria
University.

For comparison’s sake it has
to be noted, however, that free-
dom of the media is
expressly protected under the
German Basic Law, whereas in

New Zealand it is protected
under freedom of expression in
the Bill of Rights Act.

Freelance reporter Ronny
Thorau, who works for the
German news agency dpa, says
he likes the fact that the jour-
nalists were given this freedom
of choice.

“And I think it makes perfect
sense in terms of journalism.”

According to Butler, the

German and the TV3 case are
comparable.

TV3 and ARD/ZDF have a
similar function in this particu-
lar case, even if the first is a pri-
vate company and the latter is
publicly funded, she says.

“TV3 is in fact a private com-
pany, but has an incredible
power. The way I see it, TV3
reaches so many people that it
has a public function in this
case.”

One major aspect of the
German TV debate was differ-
ent from the TV3 programme
aired on August 11.

Called “TV Duel”, the format
is designed to confront those
politicians likely to become
chancellor — which in 2002 were
Chancellor Gerhard Schroeder
and his challenger Edmund
Stoiber, candidate of the
Christian Democratic parties.

In its judgement, the German

Der Einzige, der was Neues_
zu sagen hat, ist nicht dabel.

4071

TV DUEL: “The only one who has something new to say is not present.” With postcards like this the
German political party FDP tried to exert pressure when its leader, Guido Westerwelle, was not included in
a TV debate between Edmund Stoiber (left) and Chancellor Gerhard Schroeder.

Electoral Commission should rule, says academic

leading media academic
has called for an
xpanded Electoral

Commission to resolve wide-
spread media dissatisfaction

with the recent High Court rul-
ing on TV3’s political debates.
AUT associate professor
Wayne Hope has joined
other critics of the decision,

ILLUSTRATION: TIM LAING

saying the courts have vested
interests that should preclude
their participation.

“It should be neither the
courts nor the media who
decide,” he says.

“An  expansion of the
Electoral Commission’s remit
would be the ideal solution to
future issues of this type.”

He says one interpretation of
the ruling would make TV3
include the leaders of every
party in New Zealand.

“In an extreme case every-
body who was registered as a
party would want to be on. And
we’d have to go to Eden Park.”

Garth Gilmour, a journalist of
more than 50 years experience,
believes the issue should never
have reached the court.

“It should not be a decision
for the courts to make.

But if TV3 had come to the
correct conclusion in the first
place it would never have hap-
pened.

o

“Dunne and Anderton are
legitimately elected representa-
tives, and therefore must be
included in any broad leaders
debate.”

Gilmour’s comments con-
trasted to those of Alan
Hitchens, long time editor of
New Zealand Truth, who said in
a letter to the New Zealand
Herald that the autonomy of the
press was an inalienable tenet of
any democracy.

“New Zealanders should be
aware that this decision sets a
dangerous and worrying prece-
dent. A state-controlled press
could be next.”

For Hope, the ramifications
are not as problematic, but he
maintains that any expansion of
the Electoral Commission
should occur as a result of public
and parliamentary debate on
the issue.

“It should not occur arbitrari-
ly. It should be a matter of dis-
cussion in its own right.”

PHOTO: FDP

Constitutional Court said on
August 30, 2002, that ARD and
ZDF had the right to define
their debate’s concept.

As Westerwelle had “no real-
istic chance to become chancel-
lor after the election”, he had no
right to be included in the
debate, the court said.

The idea of the TV3 pro-
gramme was different. “It was
about presenting the aims of the
biggest political parties,” says
Butler.

Price says if TV3’s idea had
been to present the next Prime
Minister, the judge would prob-
ably have decided differently.

Another point the German
court ruling made was the fact
that there were a couple of other
TV election programmes to
screen and that Westerwelle
would have the chance to join
them. According to Butler, the
ARD/ZDF vs Westerwelle case
is interesting for New Zealand.

The German Constitutional
Court held that political party
broadcasts ought to
be proportionate to the impor-
tance of the party, measured by
party size, the result of the last
election and the membership
base, she says.

“The aim is to reflect the
political reality.”

In her view the TV3 ruling
was probably correct under the
approach in Germany, depend-
ing what weight one would give
the individual criteria.

However, that was also exact-
ly the reason why the TV3
decision was  problematic.
The judgment lacked a careful
analysis of the problem and a
legal justification for the
approach taken, she says.

“It does not provide any guid-
ance or references for future TV
political debates.”

Leaders’ debates

New Zealand

¢ debates are organised
by TV stations - politi-
cians are selected on
basis of poll perform-
ance, eg TV3, or as “lead-
ers” debate, eg TVNZ

e arranged at relatively
short notice

Germany

e Germany’s “TV Duel”
features only the chan-
cellor candidates

¢ there is a range of other
TV election debates

¢ TV Duel formula is sort-
ed out about a month in
advance by party officials
and broadcasters

¢ politicians’ participation
is voluntary



